Historien om slotcar sida 2
Första Slot Car
Forskning har visat att ett patent som beskriver slot tävlingsbilar på en bana som utfärdades den 22 mars 1938
US Patent # 2112072 en Albert E. Cullen. Patentet utfärdat till Albert E. Cullen och tillhörande ritningar visar
tydligt ett spår med ett fack. I facket är en ledare som förutom att vara isolerad från resten av spåret kommer i
kontakt med en rulle knutna till bilen. Kretsen kompletteras med en andra kontakt som kommer nära bakhjulen
som ger kontakt med metallspåret. Facket styr gången av bilen även ledaren i bilens front går nu att vrida
som när det gäller en modern slot bil.
.
Första Slot Car Patent
Fastän han hade erbjudanden från AC Gilbert och Louis Marx leksakföretag han tyckte erbjudandet var för litet.
såhöll han ut för han trodde han skulle kunna få mer betalt, det hände aldrig, och han gjorde aldrig några pengar
på sitt patent. Han ansökte dock om ett annat patent för en ny och bättre bana, men detta verkar ha kommit
på skam. C Cullen fortsatt att ansöka om patent för andra uppfinningar, om någon av dessa gav honom den vinst
han letade efter avslöjas inte.
I England ökade inomhusjärnvägsracing på grund av sitt taskiga väder. Lägga till denna miljö är den starka
traditionen av modell Engineering i Storbritannien, till följd av en begränsad marknad för hobbytillverkare
och generellt lägre levnadsstandard vid den tidpunkten. Detta innebar att entusiasterna lämnades till sin egen
förmåga att tillverka sina leksaker om de sökte en viss nivå av finess. Under 1940 skapade brittiske entusiasten
Ken Wallis och senare Charles Woodland
vad som nu anses vara den första slot bilen men
det är en annan entusiast vid namn Henri Baigen
tillsammans med Alban Adams och Fred Francis
som gjorde det mest för att skjuta hobby framåt.
Följande information samlades in från en webbplats som
underhålls av Henri son Raymond på Henri Baigen
Rail Racing
Baigent utvecklade ett nytt centralt placerad monorail system
med 5/16ths till 1 / 4 tum slang stött på smala pelare.
Bilar skulle grenslarspåret genom användning av tre
eller fyra hjul spool-formad bihang som kallas "zonkers"
kolla bild höger
Patent söktes under 1950. Baigent system visade sig
vara populär och flera spår gjordes med denna
konfiguration. Baigent sökt patent och bildade ett
företag som heter Henri Baigent Ltd.
en offentlig demonstration av hans uppfinning inträffade
den 22 augusti 1951 vid Model Engineer Exhibition
, Westminster. Detta skulle visa sig vara en betydelseful
l händelse i historien om slot bilar eftersom dieselracebilarna som kördes i en
åttaformade bana var höjdpunkten i showen.
Rail Racing fram till denna
punkt var samtidigt
spännande att titta på, men
var en bullrande affär,
olämpliga för hemmabruk.
Föratt lösa detta dilemma
Utvecklade Baigent en mindre
skala, elektrisk system med
en slitsad eller murad spår
och en stor stålpensel
monteras på varje bil för att
tillhandahålla elektrisk
kontakt. på banan ingår en sinnrik varvräknare, som tyvärr bara kunde räkna till fyra.
Varje 1 / 24 bil arbetsföra bil utrustades med Ackerman styrning för att bättre klara svängarna.
Effekt för varje körfält har försågs av en enskild användardriven
generatorer, vilket kräver att operatören "wind a handle"
Som modellingenjör / uppfinnare hade Henri Baigent få jämlikar, men som en affärsman föll han offer för
skarpare sinnen, främst bland dem var en viss Alban Adams. Adams var en partner i den ursprungliga företag
vars huvudverksamhet sades vara som en byggmästare. När företaget kräver ytterligare medel för att möta
växande intresse och framtida expansion tog han chansen att ta över verksamheten och döp om den till modell
Road Racing Cars Ltd, (MRRC). Även namnet på Henri Baigent har försvagats tillbaka i historienskulle det inte
vara en överdrift att betrakta Baigent fadern till engelska Rail Racing om inte slot bilar i allmänhet.
Rail Racing pickup på vänster, Slot Car pickup på höger
Före han bildade MRRC hade Adams drivit en dieselbilracing track i Blackpool, 1954 öppnade Adams en ny
inomhusbana för dieseldrivna railracingbilar på Boscombe. Adams född själv-promotor hoppade inte över
några detaljer och lät ett team bygga 40 dieseldrivna railracingbilar som representerar nästan alla fullstorlek
racerbiarl från Ferrari och BRMs till Cooper 500s. Detta måste ha varit på den tiden en av de största samlingarna
av dieselrailracing bilar som någonsin byggts av ett företag (MRRC) på ett ställe, och lyckligtvisfinns många av
dessa bilar fortfarande. Den 120 m långa banan var inrymd i en ganska stor byggnad och var byggd på en mer
eller mindre 8-figurs form.
Köksfläktar i form av hårtorkar användes för att suga bort överskotts rök när bilar var stod vid start, framför allt
fanns en automatisk räknare för bilarnas positioner.
köra dieselbilar inomhus måste ha liknats vid att sitter i garaget med motorn igång. Adams bytte så
småningom från dieselracing till elektriska racerbilar. I början av elektriska racerbilar, köpte han bleckplåt Scalex
bilar från Woolworth's och använde underrede att lägga över sin nya elektrifierade chassi. Enligt Adams när han
besöker Scalex fabriken för att förhandla fram en ny uppgörelse om att köpa de underrede direkt, blev han
tillsagd av Fred Francis, grundaren, att inga fler Scalex tennunderrede skulle vara tillgänglig, eftersom företaget
gick elektrisk med sin nya Scalextric racerbilar och resten säger de ofta är historia ...