historien om slotcar sida 3
Scalextric
Bentram "Fred" Francis startade 1939 ett
verktygsfabricerande företag, som arbetade dygnet runt under
krigsåren. Två år efter vapenstilleståndet
vände han sig till ett mildare cliental efter en barndomsambitionen
att bli en leksaktillverkare, och grundade
Minimodels Ltd, som bland annat tillverkade tillverkade Scalex och
Startex urverksbilar . Vad skilde sin Scalex bilarna från andra
var ett dolt 5:e hjul vilket ersatte behovet av en nyckel.
1952 års efterfrågan på Minimodels leksaker var så stora att det fick flytta ur lokalerna till den
specialbyggda fabrik i Havant i Hampshire, men som ofta händer med leksaker i allmänheten, så krävde köparna
något nytt. Vid en leksaksmässa i London, såg Francis en uppvisning med batteridrivna bilar som kör
runt en bana, men utan användarens kontroll. Som en sann leksakman såg han direkt vad det saknades,
det riktiga "lek värdet". Efter 6 månaders undersökningar och såg de svindlande reaktioner på sina
marknadsföring folk som försökte kontrollera de nu eldrivna Scalex bilar - omdöpta till Scalextric
övertygade Francis att han var på väg att hitta en vinnare.
1957 Scalextric orsakade en sensation
på Harrogate leksaksmässa med bilar som körde på ett gummitäckt bana med slitsade spår som plockade upp
ström från ett spår med hjälp av en "kardanska" hjul.
Power levererades av batteriersom fanns i en liten kartong.
varje förare hade sin egen on-off knappen för att kontrollera sin bil och loppet var igång
Efter två väldigt krävande år
sålde han den expansiva företaget i slutet av 1958
till Lines Brothers Ltd, tillverkare av Tri-ang
järnvägssystem. Tri-ang ersatte bleckplåt
karosserna med plast karsosser och ersattes
motorerna med dem av det egna märket.Tri-ang
man införde också handregulatorer som väsentligt
förbättrat användarnas möjlighet att kontrollera sina
bilar. Den amerikanska allmänheten vid denna tid
hade presenterats för denna nya hobby genom
återförsäljare såsom Polk Fritid i
New York, en stor förespråkare för slot bilar på
60-talet.
1964 var Scalextric ett väl etablerat märke som fått
1963 års World Champion, Jim Clark att marknadsföra sitt varumärke.
Bilar som tillverkades i fabriker i Frankrike, Australien och Nya Zeeland samt tillverkning och distributionsavtal i
Spanien som skulle utvecklas under senare år till SCX varumärke. Samma år hölls det första Scalextric VM i
London.
Resultaten rapporterades i januarinumret 1965 i tidningen modellbilar:
Inom en kort tid, dök andra brittiska företag upp som tillverare som
infört egna slotcarsystem medan MRRC fortsatte att leverera bilar och reservdelar, nu för det
nya slot bilarna .Tri-ang strävade efter att hålla koll på en ständigt
växande hobby genom att främja Scalextric starkt genomatt binda olika förare inklusive Graham Hill
och Airfix
. .
I Amerika tillverkare som Aurora, Strombecker, AC Gilbert och Eldon producerade bilar medan i
Europa, tillverkare ingår Miniamil, Circuit 24 och Jouef i Frankrike, och Faller, Fleischmann och Carrera i
Tyskland.
Strombecker Strombecker
Strömbeck-Becker från
Moline, Illinois, startades av
svenska invandrare som
materialåtervinning av trä.
1922 började de producera
träleksaker. 1961 förvärvade
Dowst Strömbeck-
Becker hobbyadelning
, hyr in 14 designers och
bygger om sin fabrik för att
underlätta produktionen
av bilar och banor den första modellen
av Strombecker var en
modifierad version av den batteridrivna Maserati 250F. Strombecker sålde sina bilar i
byggsatser och färdiga att köra modeller. Ready To Race modeller erbjöds också i set.
Försäljningen av leksaker, som
marknadsförs under namnet Strombecker, hoppade från 20.000 till 500.000 uppsättningar 1963. Med bilarna
nsom företagets huvudsakliga inkomstkälla, ändrade Dowst Manufacturing namn till Strombecker Corporation.
Ursprungliga företaget erbjöd två skalor, 1 / 24 och 1 / 32.
Produktionen av 1/24-scale modeller r upphörde 1964 och företaget koncentrerade till 1 / 32.
På hemmamarknad blir Scalextric huvudkonkurrent.
The Birth of HO The Birth of HO
Aurora Plastics Corporation grundades i mars 1950 av ingenjören Joseph E. Giammarino,
hans kusin Gennaro, Abe Shikes och John Cuomo som kontraktstillverkare av formsprutad
plast. År 1952 började företaget att tillverka sin egen linje av plast modell kit. 1960 Aurora gick racing slot car
basera sina Aurora Model Motoring HO eller "halv O eller OO
spårvidd som det hette i England om arbetet i engelsk uppfinnare, Derek Brand som först utvecklat en liten motor
bil för att användas med modell järnvägar. Hej företag, Playcraft Model Motoring system visades på en engelsk
leksak rättvis och Aurora snabbt förvärvat rätten att marknadsföra till Model Motoring produktlinje för
försäljning på den amerikanska marknaden. Bilarna hade vad som kallades en vibrator motor utvecklad av Brand.
Motorn som används en miniatyr tryckstång som skulle leverera och klipp elektrisk kraft till en spole som skulle
bli magnetiserad och avmagnetiserade. Detta orsakade ett ställdon vass att den vibrerar upp och ner och på så
sätt slå på drivhjul.
Efter många klagomål bilarna ersattes av den legendariska Thunderjet 500
slot bilmodell som introducerades 1963. Den T-jet motor, även uppfanns av Brand satt upprätt i chassit och var
lätta att tjänst på grund
av det enkla växellådor och utbytbara delar. Här motor kallas ibland för en pannkaka typ.
Genom 1965 Aurora hade sålt häpnadsväckande 25 miljoner HO slot bilar, den mest populära linje slot bilar i
historien.