Historien Om slotcar
Modell Electric racerbilar gör sitt första framträdande
Modell bilar har funnits så länge som det funnits bilar till
modell. Tidig framdrivning utgjordes av urverksprincip
Dra upp. Den första kommersiella bilbanebilar eller mer exakt
modell elektriska racerbilar som verkar under konstant
effekt gjordes av Lionel (USA) och fanns med i deras
kataloger 1912. De drog ström från en leksakjärnväg med ett
spår somvar ansluten till ett batteri. De var förvånansvärt lik
moderna spårbilar, men oberoende varvtalsreglering bara
var tillgänglig som tillval.
Uppsättningar av bilar och spår säljs för mellan $ 7,50 till och $ 18,00. Men av okänd anledning avbröt Lionel
sin tillverkning av bilar år 1915 efter en beräknad tillverkning av ca 12.000 bilar.
Sporadiskt under de kommande fyrtio åren, kom flera andra eldrivna kommersiella produkter och gick från
företag som Marx och Bachman Brothers i USA, liksom Märklin och Fleischmann i Europa.
Inledningsvis nästan alla motordrivna bilar leddes på¨räls, antingen vid hjulen (railroad-stil), banans center, eller
längs ena kanten. Dessa kom att kallas järnvägsbilar i förhållande till verklig slot bilar.
Mapson som tillsammans med Lee A. Woolley utarbetade Electricar för Kokomo Stamped
Metal Co. Ursprungligen stängslet kom rullade i två 10-meters längder som sedan monterades
med trästolpar för att forma en oval. Elektriska pickup skedde med hjälp av ett främre stötfångarenguide som
rann längs omkretsen av banan. 1930 Bolaget konsoliderades med Kingston Products Corporation. Ytterligare
chassi inklusive dump och lastbilar och 1931 kunde du även köra en buss full av
skräckslagna passagerare som använder en 6 hjuls chassi förlängning.
Slutligen satte landets fortsatta ekonomiska depression stopp för tillverkningen av Electricar 1933
Vid den tidpunkt ansågs den för dyr...Den kostade då $ 8,00
Förvisso en nyhet med dessa tidiga insatser, men det ger inte den hastighet som entusiaster förvänta sig av
tävlingsbilar.
Det bör noteras att de företag som nämns hittills var främst försäljare av model järnvägar och bilarna ansågs bara
vara ytterligare tillbehör. Lämna det åt en amerikan att införa lite fart i bilarna . Detta hände 1937 i av alla ställen
Los Angeles, Kalifornien en traditionell grogrund för bilracingl i detta land.
Spår Racing
Utan stöd från de stora leksaksföretagen, var det upp till
bakgårdshobbykillarna att hålla drömmen vid liv.
I USA var det första spårracers faktiskt modellflygplans
entusiaster under ledning av Tom Dooling 1937.I en tidskrift
konstaterade Tom Dooling att han och hans bröder satt runt
öppna spisen i vardagsrummet södra Kalifornien Dom diskuterar
dagens aktiviteter i Los Angeles Model Airplane området,I sin
artikel beskrev Dooling sig själv som "en varm fläktmodell
flygplan, hade en plan för min egen, och
som de flesta amatörer på Aero-dynamics, lyckades jag ta mitt
plan hem i bitar efter varje söndag flygande.
" "Just denna söndag kväll, kom diskussionen att handla kring
möjlighetenatt bygga en liten bil som drivs med en liten
gasmotor liknande den motor som används i mitt flygplan.
Att vara som alla andra genomsnittliga amerikaner har
jag alltid haft lust att mixtra med prylar på ena eller andra sättet,
och denna bilmodell idé kunde inte ligga orörd.
följande vecka, med hjälp av mina bröder, monterade vi vår
första bil. Den första gasdrivna bil Dooling byggt
med sinabröderna var en ganska grov grej, med framhjulsdrift drivs av en Bunch Gwin Aero Engine.
När man beskriver bilen, sade Dooling: "Denna lilla buggy hade skönhet och nåd som en enbent
anka - och med all sin fulhet."
Utförandet av Dooling första bil var marginell, men ändå, den uppmärksammades av ett antal män som hade
kommit till Dust Bowl att för att flyga sina egnamodellflygplan. Medan merparten av die-hard modell buffs
flygplan förlöjligade den lilla otillförlitliga racern, bestämde några att de också ville prova på att bygga
egna gasdrivna bilar. Efter deras första försök att bygga en gasdriven miniatyr racerbil noterade Dooling: "Den
grundläggande principen visat sig vara framgångsrik, och vi börjar genast ritningar till en ny.
På denna söndag eftermiddag i början av 1937, föds ny hobby på västkusten och Dooling Brothers var
igång i näringslivet.
Dessa stora bilar, byggd på en skala från 1/18th till 1/16th, körde
okontrollerat på tjuder eller spretiga spår. Järnvägracing bilarna tävlade på ytan av trä, vanligtvis
bestående av 4-6 körfält.
Bilarna var knutna till ett par kullager monterad på främre
och bakre axeln och som styrs av ett spår på banan, som sagt roligare för publiken. Maximal hastighet, som
nådde 100mph var målet. Än hade inte någon uppfunnit något sätt att kontrollera farten på bilarna.